30 Mart 2017 Perşembe

Kieslowski - Mavi



Cahil olduğumu hep söyler hep yazarım. Anlayamam. Herkes gibi şıp diye anlayamam. Babamı, annemi, oğlumu, kendi yaşantımı bile anlamaktan aciz bir zavallıyım. Okuduğumu anlamam için iki kere üç kere tekrarlamam gerek.( Suç ve Ceza'yı ikinci kere okuyorum, ilk okuduğumdan hiç bir şey anlamamış olduğumu onun hakkında yazılanları okuyunca anlayabildim) Mavi'yi de ilk izlediğimde hiç bir şey anlamamışım, ikinci, üçüncü izleyişimde farkına varıyorum...Kitabın ve filmin  geri dönüp baştan alınabilmesi varken yaşanılanlar için bu mümkün olmuyor...Anlayabilmek için Kieslowski izliyor, Dostoyevski okuyorum.

Kiesloswki filmlerinden izlediklerim ( anlamak için bir kaç kez daha izlemem gerekenler) Aşk üzerine kısa bir film, Dekalog,  Veronika'nın ikili yaşamı, Kırmızı, Beyaz, Mavi....
Üç renk temalı filmlerinden Mavi, özgürlüğü simgeliyor. Özgürlük temalı bir film denildiğinde düz aklıma ilk önce mahkeme, hapishane, adalet arayışında bir koşuşturmaca gelirdi...
Mavi'de özgürlük bir kadının geçmişinde  tutsaktı.
Kocasını ve kızını trafik kazasında kaybeden bir  kadının hikayesi , Mavi.
Büyük bir acı  ile  hapsedilmişti kadın. Kendini yok etmeye çalışarak özgürlüğü  arayan kadının hikayesi, Mavi.
Önce intihar ederek özgürlüğe kavuşacağını zanneder sonra hiç bir şey yapmamak ile...
 Duyguları hissetmekte her insan farklıdır diyor Kieslowski, ama dünyaca ünlü bir müzisyen ile flüt çalan bir sokak müzisyeni aynı duyguları hissederek beste yapabilir. Acı herkeste aynıdır, farklı şekillerde görünür, Mavi'de kaybettiği sevdiklerinin arkasından hiç ağlamadı kadın , acısını öyle gösterdi ki filmi izleyenler sonsuza kadar unutamayacaklar.
Juliette Bnoche Mavi'nin rengine öyle uymuş ki, onu hep bu filmi ile hatırlıyor ve en çok bu filmi ile sevmiştim.

" Sinema hiçbir şeyi değiştirmez ama insanların bir çok şeyi anlamalarına neden olur. Dünyayı değiştirecek şeyler filmler değildir, filmleri izleyen insanlardır". Krzysztof  Kieslowski


9 yorum:

  1. Aaa cidden çok ilginç bu da izlemek için kaydettiğim diğer film . Bu üçlemeyi hiç izlemedim, bilmiyorum neden. Geçende televizyonda görünce kaydedeyim dedim.

    Matriksi üçüncü seyrettiğimde anlamıştım. Kitapları da tekrar tekrar okumayı severim çünkü ben değiştikçe anladığım şeyler değişir.

    Bir de bir şey fark ettim, türkçe seslendirmeli filmlerde çeviriden dolayı çok şey kayboluyor. Anlamlandıramadığım bir iki filmi altyazılı izlediğimde o anlayamamanın benden değil çeviriden olduğunu keşfettim. Öyle cümleleri uyduruyorlar ki inanılmaz.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Handan,ne güzel tesadüf, bir önceki film yazılarımdaki hataları yapmadım, filmi baştan sona anlatmadım... üç rengin üçünü de izledim hepsini tekrar izleyeceğim bu filmler klasik kitapları okumak gibi...

    YanıtlaSil
  3. Bu üçlemeyi çok duydum ama izlemek hala kısmet olmadı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Üçü de çok güzel, izlersen yorumlarını beklerim:)

      Sil
  4. Ayyy Mavi benim en sevdiğim filmlerden biridir. İzlemek değildi benimki yudum yudum içmekti. Posteri şu an karşımdaki duvarda çerçevenin içinde. Kadının acısını hiç ağlama olmadan gösterdiğine dikkat etmemiştim ne güzel bir gözlem. İntihar etmeye çalıştığını da unutmuşum. Çok defalar bıkmadan izlediğim bir filmdi. Ama araya uzun zaman girmiş...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba küçük Joe, Mavi üçlemenin en hüzünlüsü, filmin başında bir ve sonunda bir damla gözyaşı görünüyor...İlk sahnede vardı intihar...Posterini ben de isterdim ama gördükçe aynı hüznü hissederdim...Müziği de şahane değil mi...

      Sil
  5. Tam bir film cahiliyim. Hiç duymamıştım. Çok merak ettim. Of yaa ne zaman izleyeceğim ne zaman okuyacağım. Buradan Efe'ye sesleniyorum. Oğlum büyü lan :)

    YanıtlaSil
  6. ah bu kadın! uğultulu tepelerde ne kadar tutkuluydu, ben de onu orada sevdim. ne güzel gözlü bir kadın, beğeniyorum vallahi.

    YanıtlaSil
  7. Ben de filmi tekrar izlerken kadinin aslinda havuzda yuzerken agladigini anlamistim, yani aslinda aglamak icin havuzda yuzuyordu bana gore ama tam olarak nerden bu anlami cikardim bilmem, puzzle parcalari gibi tum gozlemler... Sevgiler Aslihan

    YanıtlaSil