28 Mart 2017 Salı

Artiz

İki gündür ev sallanıyor, deprem sanıyor , Çorum ile ilgili haberler için internete bakıyorum.
Evin arka sokağında yıkım çalışması vardı ama biteli çok olmuştu. Şimdi bir  dozer ve üç dört işçi çalışma yapıyordu. Oturduğum koltuğun , bardağımdaki suyun titreşmesinin nedeni bu çalışma olmalıydı. Arka balkona çıkıp çalışanları izlemeye başladım. Dozerin sesi kesildikçe işçilerin ne konuştuğunu duyabiliyordum. Ellerinde kürekler  toprağı taşırken birbirleriyle şakalaşıyorlardı. Bir araba ( araba demek yakışmaz tek kapılı Mercedes) yanlarında durdu  içinden iki  adam indi.  Adamlar arabaya yaslanarak çalışmaları izlerlerken yanlarına bir çocuk geldi, elini uzatarak para istedi. Çocuğun çıplak ayaklarını, kirli üstünü şöyle bir  süzdükten sonra yüzlerini buruşturarak kendilerine uzanan ele baktılar. "Yok para" dedi biri ,öbürü "ne yapacaksın sen parayı "dedi. Çocuk ellerini onlara doğru uzatmakta devam ederek, çikolata alacağım dedi. Adamlar bakışlarını çocuktan alıp birbirlerine bakarak, bunlar böyle,  alışmışlar, iyilikleri için hiç vermeyeceksin, bi de çikolata alacakmış sen önce ekmek al, aç karnını doyur  diye konuşmaya başladılar. Çocuk ellerini geri çekti. Arabaya yaslanarak konuşan adamlardan uzaklaşırken çağrıldığını duydu. Heyy çocuk gel buraya...Arkasına döndüğünde işçilerden biri  küreğini yere bırakmış elini cebine götürüyordu. Çocuk koşarak işçinin yanına geldi, İşçi ,elini uzatmasına fırsat vermeden çocuğun  pantolon cebine parayı sokuşturdu. Bu para ile çikolata al diyerek çocuğu yolladı. Arabaya yaslanan adamlardan biri işçiye bakarak "artiz" dedi.

10 yorum:

  1. Vermiyorum,veremem. Alıştırma konusunda aynını düşünüyorum, istemeye alışmak...En zor olanı istemektir, çocuk için de büyük için de. Yoksa yoktur istemezsin. Eğer bir çocuk benden çikolata parası istiyorsa gider çikolata alıp veririm eline. Yada bir büyük parayla ekmek alacağım derse...ekmeği alıp veririm eline. Para dilençiliğe giriyor diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de veremiyorum...Bana doğru uzanan çocuk elleri boş bırakırken bilseler nasıl üzüldüğümü, onları bu hale sokanlara nasıl kızdığımı...

      Sil
  2. Para verme kısmına gelince...evet vermek istemiyorum. Versem de vermesem de huzursuz oluyorum! Ama mercedeslinin işçiye soyledigine takıldımm, sinirim bozuldu bir an. Neden oyle dersin ki adama? "Senin vermedigin cikolata parasini verince seni çiğnemiş gibi mi oldu, zoruna mi gitti?" diye sormak lazım. Niye bu kadar icerledim bilmiyorum, ama oyle yalin ve güzel anlatmissin ki etkilenmemek mumkun değil sanırım.

    YanıtlaSil
  3. Sokaklarda dilenen çocuk görmek istemiyorum demek çok burjuva mı kaçar ya da imkansızı istemek mi olur...
    Buralarda çalışan işçiler bir Anadolu insanı, gönülleri bol, görgülü, isteyene veriyorlar, temiz bir niyet ile, acıyorlar...ilerisini düşünmeden...arabaya yaslanan adamların düşünecek, konuşacak zamanları bol, ondan olsa gerek...

    YanıtlaSil
  4. Keşke hepimiz artiz olabilsek. Veren de vermeyen de çelişkiler içerisinde...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen artiz'lik yazılar yazdığımı düşünüyorum:)) hepsi bu çelişkiler yüzünden...

      Sil
  5. Ben verirdim hep veririm çünkü bu olayda iki ayrı sınav var Allah katında bana göre. Birinci senin vicdan sınavın, ikincisi ise çocuğun kendi sınavı. Çoçuğun samimiyetsiz oluşu veya olmayışı onun kendi sınavı, haksızlık yapıyorsa elbet bunun cezasını görecektir, cezayı kesen ben olmama gerek yok. Benim sınavım ise verip vermemek üzerine, malını paylaşacak mısın paylaşmayacak mısın?

    YanıtlaSil
  6. Sonuçta çikolata isteyen bir el,nasıl bir yürek hayır diyebilir ki...Ayşe Hanım iyi ki yazıyor,iyi ki hu gördüklerinizin ağırlığını bizimle paylaşıyorsunuz..Ama buaradaki en çirkin şey adamın artiz demesi..Nasıl bir vicdan muhasebesinde yokolmuş bir ruh ki o eyleme bile laf uzatabiliyor....

    YanıtlaSil
  7. Yine aldı aklımı bu öykü. Ya.. Nasıl da bulup ayıklıyorsun bu estantaleri hayatın içinden. Öyle de güzel yazıyorsun ki... Yüreğine sağlık.

    YanıtlaSil
  8. Öyle gizliler ki ihtiyaç sahipleri. Arayıp bulmak gerekiyor. Arayıp bulanları bulmak gerekiyor ya da.

    YanıtlaSil