15 Eylül 2014 Pazartesi

Yün yorgan


 
Annemin boynunda kalın bir zinciri vardı,ucunda da tarihi bir arma sallanırdı.Annem, armalı zincirine baktıkça gururlanırdı ve " Ninemin hatırası,evlenirken boynuma taktı" derdi.
Babam, ilk evimizi satın alırken annemin bu armalı zincirini rehineye bırakmış,tekrar almak üzere...
Evimize taşındık,aylar geçti ama annemin boynu boştu.Ninesinin hatırasını sattı diye babama,yeni evine küstü annem,söylenmeye başladı,"Ayşe evlenirken boynuna takacaktım,ninem iyi ki bu günleri görmedi,hatırasını koruyamadım". Çocuk boynuma baka baka ağlamıştım,armalı zincirsiz zavallı  boş boynum...
 
Köyde ki evimizde bir köşede kocaman yer döşeği.Yer döşeğinin yünleri birbirine girmiş, tazelenmeden üzerinde yatılmıyor,tazelenmesi için havalara kaldırılıp silkelenmesi lazım,öyle ağır ki kaldırmaya iki kişinin gücü yetmiyor.Döşeğin içinde ki yünler annemin ninesinden. Koyunlarının yünlerini elleriyle kırpıp torununa( anneme) döşek yapmışmış. Annem ile yer döşeği arasında çok güçlü bir bağ var.
 Bu yaz, döşeğin yünlerini beyaz bir patiskaya döktüm.Yüzyıl öncesinin kara,ak,kınalı koyunlarının yünleri..
İki adet yorgan diktim.
Yorganları dikerken annemin ninesini andım.
Boynumda armalı zinciri sallanamadı ama soğuk kış gecelerinde,beni üşütmeyecek,sıcak tatlı rüyalara daldıracak "yün yorganı" annemin ninesinden hatıra kaldı...
 
İlk kez bir yorgan dikmiştim.Akşam olunca  yorganımı üzerime aldım.Sarındım.Bütün ağırlığı ile yün yorganım da bana sarıldı.
 
 

8 yorum:

  1. Bayılırım yün yorgana. Onun ağırlığı bana huzur verir. Anneannem diker bizim yorganları.

    YanıtlaSil
  2. Ne güzel tespit..yazım yarım kalmış şimdi sizin yorumuzla anladım,yün yorganın ağırlığını anlatmadan olmaz...

    YanıtlaSil
  3. Jardzy'nin aksine ben de hiç sevmem ya. Altında kıpırdayamam, nefes alamam.Yorganı geçtim de, ben manzaraya takıldım. Harika...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsan yaşlanınca sevmediği şeyler sevilesi hale geliveriyor...Ağırlığı bir yana koyun yünü bu,kokuyor...ilk önceleri hiç sevmezdim bu kokuyu ama yaşlandıkça kokuyu arar bile oldum:)

      Sil
  4. Benim de anneme diktirdiğim bir yün yorganım vardı evlenirken. Bir yaz dolabın üzerinde güvelenmişti ve çöpe gitti. Gidiş o gidiş bir daha da olamadı. Sen güle güle kullan. Yorganı dikmeyi de becermişsin ya tebrik ederim seni. Evin pencereden manzarası da çok güzelmiş Ayşeciğim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Manzaramız güzel,evimiz ahırdan bozma,bizden önce inekler oturuyordu ,çok bir tadilat masraf yapamadık ama idare ediyor..

      Sil
  5. ev ve manzara gerçekten huzur veriyor... bende hiç yün yorgan döşek yok hatta pamuk bile yok. hepsi silikon ve elyaf... kullanımı daha pratik diye. ama modern dünya gibi yapay....

    YanıtlaSil