3 Nisan 2014 Perşembe

Kötü not=Kötü çocuk




Matematik sınavından 62 almış, öğretmeni sınav kağıdına bakarak;"Yunus kötüler arasına girdin,"
demiş,ve eklemiş;"kötüler arasına girmeni hiç istemezdim".Yunus ağlayacak gibi olmuş ama ağlamasını tutmuş, ağlamamayı başarmış.İkindi kahvaltısında poğaça dağıtılmış , Yunus alamamış çünkü öğretmeni;
"poğaçaları 100 alanlara vereceğim,onlar hakediyor",demiş.Yunus'un tuttuğu gözyaşları çok ağır gelmiş,bu sefer ağlamasını tutamamış,poğaçayı çok sever , hele acıkmışsa...Akşama doğru,sokağın başında okul servisi göründü,
"Anne,notum kötü,ben kötüyüm,kötüler arasına girdim" diyerek servisten indi.
Kötü bir şeyler olacağını biliyordum ama sabah elini yüzünü yıkayıp hayır dualarımla tombul yanaklarını öpüp okula yolladığım oğlumun "kötü bir çocuk" olarak eve döneceği aklıma gelmemişti.Düşük not aldığında
başkalaşacağını,dışlanacağını,mahrum edileceğini biliyordum ama "kötü" olabileceğini bilmiyordum.
Nasıl bilmezsin anne! Kötü not alanlar kötü olurlar! Nasıl bilmezsin anne?

Ne yapabilirim,doğru,yanlış her şey bunca karmakarış olmuşken,
öğretmenimiz,müdürümüz,amirimiz,başkanımız için doğru olan aslında doğru olmayabilir ama biz yine de yanlışın gölgesinde doğrular içimizde yürümek zorundayızı nasıl 8,5 yaşında ki çocuğa anlatabilirim...İçimizde ki doğru bize yol gösterir,gözümüzün yaşını siler,başımızı okşar,umut verir ve yanlışın gölgesi başımızda olsa da, içimizi karartamaz...8,5 yaşında ki kalbini en iyi o bilir...Kötü çocuk olunmayacağını en iyi o bilir...İçinde ki doğru senin de poğaça yemeni isterdi, bütün çocuklar
mutlu olsun isterdi.Ama yanlış her zaman bizi takip edecek, başımızda durup,güneşimizi kesip , gölge edecek.Çocuk dalların güneşi görmeden nasıl büyür? İçinde ki doğru sana güneş de olur...
Öğretmenin yanlış yapıyor diyemem, sistem böyle...Elimizden gelen tek şey içimizde ki doğruyu beslemek,okuyarak,öğrenerek,araştırarak...
Elimizden gelen bir şey daha var, çantayı sırtımızdan atalım,okul formasını çıkaralım,bisikleti alıp
sahile inelim.Henüz güneş batmamışken .Güneşe doğru pedal çevirelim.





21 yorum:

  1. Ogretmenı yanlış yapıyor dıyebılın bence. egıtımın böyle başarı odaklı tek yonlu yapılması en buyuk eksıkleırmızden bırı demek. bazen Cocuklaırımıza doğruyla yanlısı böyle mı ogretıyoruz o zaman bızım cocuklaırmız da her zaman guclu ve başarılı olanın yanında olmayı ve elındkeını zayıf ve basarısız olanla degıl hep guclu ve başarılı olanla paylaşmayı ogrenıyor...... Egıtım böyle olunca sokaklardakı saygı yoksunluğunu daha ıyı anlayabılıyorum :( cok uzuldum

    YanıtlaSil
  2. Öğretmenin yanlış yapıyor demek 8,5 yaşında ki bir çocuk için ne ifade eder çok düşündüm.Öğretmen onlar için doğru,öğretici,emirlerine boyun eğilmesi gereken bir büyük...
    Öğretmenin aslında sistemin yanlışını nasıl ifade edebilirim diye uzun uzun düşünüyorum,ama bakıyorum üzülen hep çocuklar oluyor.
    Doğruyu göstermeye çalışıyorum,doğru olanı anlatıyorum,doğru olanı bilirse yanlışı da bilir ama direkt yanlış diye soruna giremiyorum,Yunus ilk önce doğruyu bilsin,hazmetsin,sevsin...Yanlışa düşman değilim,değiştiremeyeceğim yanlış beni yunusu üzmesin,içimizde ki doğru ile avunmaktan başka çaremiz yok..teşekkür ederim sevgili Yusuf ile Yunus'un annesi...

    YanıtlaSil
  3. Bu bir tek Yunus'un sorunu değil o öğretmene maruz kalan tüm çocukların sorunu. Büyük konuşup şöyle yapardım böyle yapardım diyemem işin içinde çocuk olunca en az hasar nasıl alınır öyle bakmak gerek. Fakat kötü kelimesi çok genel ve bir başarısızlık halinde bunu kullanmak kabus gibi geliyor bana. Çok karışık insan bir çok ihtimali düşünüyor ama öğretmenin yanlış bir şey yaptığını bilmesi gerek bence. Bu söylemin hatalı olduğunu ruhundaki hasarı en aza indirmek için.

    Her çocuk bambaşka insan başına gelmeden çok kolay konuşuyor maalesef. Böyle bir şey hissettirirse yazdıklarım size şimdiden özür dilerim. Dilimin hiç değişmez bir duası var 'Rabbim çocuklarımızın karşısına merhamet sahibi iyi insanlar çıkar'....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili İlknur; Duan çok kıymetli ve bende senin gibi dua ediyorum ama
      çocuklarımızın önüne merhametsiz insanlar,kötülüklerde çıkacak ...
      Yunus bir kere maruz kaldı" kötü " sıfatını almaya ama sınıfın değişmez bir kötüleri var,üç dört çocuk...onları düşününce içim kararıyor,umudum azalıyor, öğretmenin değişmeyeceğini bildiğimden şimdilik hiç bir şey demiyorum...yorumun için teşekkür ederim..

      Sil
  4. Ah ne demeli, neresinden tutsan dökülen eğitim sistemimize. Kaygında çok haklısın, bence de 8,5 yaşında olan bir çocuğa öğretmenin yanlış yapıyor demekten çok doğru olanı göstermek çok daha yararlı olacaktır.Öğretmen saygı duyması gereken bir kişi olarak kalmalı onun gözünde.Ama doğru olan, sınavlardan aldıkları notların onları kötü yapmayacağını bilmeli. Hayatta her sınavdan tam not alamayacağımızı, tek sınavın okul sıralarındaki sınavlar olmadığını, her zaman yanlış yapma, eksik yapma opsiyonumuz olduğunu, yanlış ve hatalarımızın tecrübe olarak bize değer katabileceğini bilmeli. Yanlışlarım olmasaydı, ben nasıl doğruyu bulabilirdim ki? Kendi hayatıma baktığımda hatalarım için de iyi ki varlar diyebiliyorsam, onları tecrübe olarak yaşamıma kattığım içindir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Kitapsız kedi, Yunus'un sınıfında hissediyorum ki 5-6 tane üstün zekalı çocuk var ve Yunus onlarla yarışmaya çalışıyor,bu çocuklar hiç kaçırmadan 100 alıyorlar,yunus yetişemiyor...yetişememesi demek kınanmak,mahrum bırakılmak,alay edilmek,kötü olarak sıfatlanmak...
      bir kere iki kere değil belki hep kötü not alacak,belki kafası almıyor belki
      aynı seviyede değil ama bunların önemi yok mecbur yarışacaksın...ne acımasız bir şey...ne kıyım...

      Sil
  5. 5. sınıfa giden bir yeğenim var. Benzer kaygıları annesiyle teyzesi olarak ben de yaşıyoruz zaman zaman... bir sınavda düşük alınca morali epey bozulmuş, babası biraz çıkışmış galiba. Notların önemli, ama kendisinin daha önemli olduğunu söyledik ona. 8-10 yaşındaki çocuk geleceğini düşünür mü allasen ama geleceğin için notlarını yüksek tutmaya çalışmalısın, bu da önemli dedik. Kendi kafamıza göre denge tutturmaya çalıştık yani... Ben mühendisim, iyi bir puanla kazanmıştım ve şu anda bu mesleğin bana uymadığını düşünüyorum, yapmıyorum. Bu yüzden yüksek notlar değil, ileride kendini "kaybetmeden" yapabileceği bir işi olsun yeter. (Daha genelde düzenin dışında bir çocuk yetiştirme olarak bakarsak olaya,) Cüceloğlu düzenin dışında bir çocuk yetiştirsek bile ileride içinde bulunacağı düzen böyle olacak, bocalamayacak mı diye soran birine bir programında şöyle demişti: Oğlum, bu düzen böyle ama sorunlu bir düzen, insanı robotlaştıran bir düzen.Sen sorunun değil,düzenin bir parçası olacaksın. Seni böyle yetiştiriyorum. Zaman zaman sahneye onların kurallarıyla çıkman gerekecek ama sen düzenin parçası olmayacaksın" diyerek bir nevi yaşam koçluğu yapacak ebeveyn..... Tabii böyle cümleleri 8-10 yaşındaki bir çocuğa söyleyemeyiz... Bilemiyorum, zor ama imkansız da değil sanırım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili N.Narda; benzeriz ,mesleği ile uyuşamayanlar:) Ne yaptığını bilen çocuk yetiştirebilsem,ha bire ezber,ezber...çocuğun kafası almıyor
      anlayamıyor,anlayabildiğini sindiremiyor devamlı yeni yeni ezberler ve not düşüyor,not düşünce üzülüyor..Allahım nasıl bir kısır döngü...Cüceloğlunun sözleri için de teşekkür ederim..sevgilerimle..

      Sil
  6. Anaokulu, ilkokulun ilk sınıfları yarasız beresiz atlatılıyor da 3.-4. sınıftan itibaren ilim irfan yuvalarının başka başka yüzlerini görmeye başlıyor insan. Ben de sarsılmıştım ilkin, nerede durayım bilememiştim. Zamanla benim sessizliğimin çocuğumu yalnız bıraktığını fark ettim. Nasıl anlatsam, henüz kendilerini tam ifade edemedikleri yaşlardayken; onların yerine üzüntülerini, kaygılarını ya da yaşadıkları duygu her ne ise onu karşı tarafa, gerekirse okula öğretmene anlatacak anne babaya ihtiyaçları oluyor diye düşünüyorum. Öğretmen kötü niyetli değildir eminim ama bazen kaş yapayım derken göz çıkabiliyor Yunus'a olduğu gibi. Haddimi aşmıyorsam eğer, öğretmenle konuşun, Yunus'un üzüntüsünü anlatın derim ben. Anlatın ki bir dahaki sefere daha çok canı yanmasın.

    sevgimle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Gülgün,ben de bu sene farkına vardım,üçüncü sınıfta sınav not yokmuş ama öğretmenimiz bizi 4.sınıfa hazırlamak için not veriyormuş...Aklım almıyor,bir öğretmen sınıfını iyiler kötüler diye niye ayırır,bunu çocuklarına nasıl hissettirir..Haklısın öğretmenle konuşmak lazım ama ne cevap alacağımı iyi bildiğimden dayanabildiğimiz kadar sabretmeye çalışıyoruz...yorumun için teşekkür ederim..

      Sil
  7. Merhaba,

    ögretmenin davranisi hatali ve bunu Yunusun da bilmeye hakki var bence, Baslikta ne güzel ifade etmissiniz nasil "Kötü not=Kötü cocuk" degilse, bu kötü davranisi (davranisin kötü oldugu vurgulanirsa )ögretmeni tümden kötü yapmaz Yunusun gözünde. Mantikli elestirmeyi ögrenmek cocuklarimiz icin mücevher degerinde. Böyle belki sorgulamadan itaat etmeyi, bizi yönetecek yönlendirecek bizden daha güclü birilerini aramayi birakiriz. Kendi aklina ve degerlerine güvenmeyi asilamak. Bana bu noktada cok önemli geliyor.
    Türkiye de sistem böyle evet, ögretmenlerr cocuklari cesitli yöntemlerle motive etmek istiyor olabilirler. Ama bu metod kesinlikle hatali. Motivasyon insanin sadece ic dinamikleriyle olusturabilecegi bir sey. Istemek ve sevmekte bunun temel tasi. Gelecek sefer pogaca yiyebilmek icin, arkadaslari arasinda pogaca almaya layik görülen bir cocuk olmak icin ya da "kötü" cocuk olmamak icin calisilan sey her ne ise bir yarar getirmez ki.

    Bir de affiniza siginarak bir sey sormak istiyorum, Yunus babasiyla da konusuyor mu böyle seyleri? O nasil tepki veriyor ?

    Son olarak sürekli yeni bir yazi varmi diye baktigim bloglardan biri sizin ki. Kimi yazilarinizi okudugumda edebi degeri cok yuksek bir "öykü" okumus gibi oluyorum.

    Sevgiler


    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Halime;
      Bir sınıfa algısı,yeteneği,zekası,farklı bir dolu çocuğu doldurup,uygulanması gereken müfderatı not ile ödül ceza ile uygulayarak öğretmesi gereken öğretmende suç bulamıyorum...Düşük not aldı diye kötü olmayacağını babası ile uzun uzun anlattık,100 almasının hiç bir önemi olmadığını da ama bize inanamıyor yada arada kalıyor...öyle küçük ki...yavaş yavaş gerçeklerin kapılarını aralamaya çalışıyorum.yorumunuzu tekrar tekrar okumak istiyorum ama şimdi yunusun servisi gelecek ve uzun vakit bilgisayarı elime alamayacağım,şimdilik bu kadar yazabildim,teşekkür ederim..

      Sil
  8. Bu nasıl bir öğretmen nasıl bir eğitim sistemi. Küçücükbir kalbi bu kadar üzmeye ne hakkı var. Yazının tamamını bile okuyamadım. Çocuklara yapılan en ufak bir yanlışı bile kabul edemiyorum. çok üzüldüm. Ama öğretmenle konuşmalısın bence de. Not nedir ki. onun kalbimde açtığı yaranın büyüklüğünü notla ölçebilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kartanem,öğretmen suçlu değil sisteme göre doğru da yapıyor,yarışmada birinciler vardırbir de arkada kalanlar,ama arkada kalanları kötüler diye algılaması yanlış,çaktırmadan tekrar tekrar sordum ve hep "kötüler" cevabını aldım...çok acı,çok...Öğretmenle konuşmayı dayanabildiğimiz sürece geciktirmek istiyorum ,belki yanlış yapıyorum ama hiç bir şeyin düzeleceğini sanmıyorum..

      Sil
  9. elifin öğretmeni güneş yıldız ay diye ayırmış sınıfı. en parlak yıldız olmam lazım diyo. hiç hırslı bi anna değilim okul başarısında ve hiç o yönde telkinim olmuyor. ama rekabet ortamı yaratmak için ne ödüller ne vaatler var sınıfta. daha yolun başındayız ilerisi düşündükçe korkuyorum. yunusu o güzel yanaklarından öpüyorum...

    YanıtlaSil
  10. Ben öğretmenin yanlış diyebilen, sistem yanlış diyebilen bir ailenin çocuğu olarak büyüdüm. Çokça bunun acısını yalnızlığını dışlanmışlığını çektim. Fakat bugün halime şükür diyorum. Daima kendini sisteme sevdirmek zorunda kalan biri olmadım. Ama o tecrit edilmişlik, tavrım baki olduğu için, hep devam edecek. Çocuklar o yaşlarda söylenen böyle şeyleri unutmuyor aksine içselleştiriyorlar. O yüzden ileride bunu göğüsleyebilir mi göğüsleyemez mi bilmek lazım.. Zor iş vesselam... Allah sabır versin.

    YanıtlaSil
  11. Ayşe hanım üzülerek söylüyorumki yanlış düşünüyorsunuz. Eğitim sisteminin gereği bu değildir. Bende bir öğretmenim, ama oğlunuzun öğretmeni gibi düşünmüyorum.Size bir örnek vermek isterim.Benim eşimin, yıllar önceki sınıf öğretmeni aynı sizin oğlunuzun öğretmeninin profilinde. Sonuç nedir mi dersiniz? Çok zeki olmasına rağmen, kendine güveni olmayan,kendini ifade edemeyen , panik atak bir birey.Lütfen oğlunuza bu haksızlığın yapılmasına asla izin vermeyin. Öğretmenin bir diploması olabilir, ama insan yetiştirmek diplomayla olmaz, karakteri sağlam,insana değer veren biri olmalıdır.

    YanıtlaSil
  12. Ahhh Can Yunus; çocuklarımızı içinden çekip çıkaramadığımız canavar sistem... İki arada bir derede kalan biz anneler. Bir küçük yavrunun kendisini kötü hissetmesine sebep olacak durumdan daha kötü ne olabilir ki :( Yunusum benim yerime de öp kokla annesi, her gün aynı şeyleri yaşayan anneler adına olsun...

    YanıtlaSil
  13. Olur mu öyle şey??? Pedagoji okuyor bu öğretmenler güya, nasıl bir cümledir o?

    Hele de poğaça vermediği için Yunus'a çok çok kızdım ben o öğretmene! Cidden kızdım!

    (imza her posta yorum yapan sümüklü!)

    YanıtlaSil
  14. Sistem böyle sözü bence kaçamak bir cevap. Sistem genel kurallar koyar o kuralları hangi yolla uyguladığın öğretmene kalır. Belli ki bu kişi en iyi sınıf benim sınıfım hırsında. Oysa çocuklarda rekabeti arttırmanın, başarıyı yükseltmenin farklı yolları da var ve bu yollar böyle hırçınlık dolu olmak zorunda değil

    YanıtlaSil
  15. gözlerim doldu...işte olmasam kesin salar ağlardım ama lanet olası açık ofis..
    minikleri üzenleri üzesim geliyor feci halde... bu nasıl sistem bu nası eğitimci sinir oluyorum..öyle yumuşacık kalpleri kırıyorlar öyel tatlı suratları üzüyorlar...
    böyle zamanlarda öğretmen olmadığım için kendime sinir oluyorum... :(
    ama elimden geldiğince ömrüm boyunca çocuklara hep hep hep iyi davranacağım hep yakın olacağım hep onları mutlu etmeye çabalayacağım...
    bugün pek duygusalım .....saçmaladıysam affola...
    benim de mındık bri oğlum var daha ço küçük...kreşte... onun için endişelenmek suçluluk hissetmek..offf ki of

    YanıtlaSil