28 Şubat 2014 Cuma

Medar-ı Maişet Motoru

Sait Faik'in yazdığı tek romanı, "medarı maişet motorunu" almak istiyordum. Sait Faik'in tüm eserlerini basma hakkına sahip yky nın ilgili görevlisine "medarı maişet motoru" almak istiyorum dediğimde, " yazarın öyle bir eseri yok" dedi. Oysa raflarda "Birtakım İnsanlar" takma adıyla Medar-ı Maişet Motoru duruyordu.
Medar-ı Maişet Motoru neden bilinmiyordu?  Annesinden aldığı para ile iki bin adet bastırabildiği romanını yok etmek, yakmak zorunda kalmıştı Sait Faik. Roman sakıncalı bulunmuştu. Bu konuda Sait Faik şöyle der;"Medarı maişet motoru isimli bir hikaye kitabı çıkarmıştım. Hayatı toz pembe görmüyorum diye mahkemeye verildim. Üç beş kuruş kazanalım derken iki bin lira mahkeme parası ödedim, üzüntüsü de cabası".
Ne güzel bir kitap adı;"Medarı Maişet Motoru."

Birtakım İnsanlar adı altında bu romanı okudum, sakıncalı görünmesinin tek nedeni "fakirlik"..
Yoksulluğu anlatmak, yazı ile de olsa görünür kılmak sakıncalı bulunmuş.
Dün kitabımın son sayfalarını mezun olduğum fakültenin kütüphanesinde okuyup, bitirdim.
Üniversitenin kütüphanesi sıcaktı, kitabımın kahramanlarını soğuk üşütüyordu.Kütüphanenin penceresinden üniversitenin avlusu görünüyordu, öğrenciler "hırsız var" diye bağırıyordu.Kitabımda ki kahramanlardan biri  hırsızlık yaptı, ekmek ile odun çaldı.Henüz ekmeği yememişken,odunu yakamamışken polis geldi, hırsızı yakaladı.
Üniversitenin avlusundan gelen  hırsız var bağırışları arasında kitabımın kahramanını hapishaneye
götürdüler.

3 yorum:

  1. Çok merak ettim hemen okumak isterdim hemen. Kimbilir nasıl güzel yazmıştır yine Peyami Safa. Kuzum bu kadar güzel nasıl yazmışlar aklım almıyor. Cumhuriyet'in ilk romancıları ve şairleri muhteşemler.

    YanıtlaSil
  2. "Sait Faik'in" eminim çok güzel yazmıştır eminim, okuyacağım kitaplar arasına girdi bile, teşekkürler Elif

    YanıtlaSil
  3. Bugün geldim gittim geldim gittim ama yeni post yoktu. İyisindir inşallah canım. En son bana yazmışsın sevindim. Hergün de yazılmaz ama seni okumak çok güzel olduğu için olmalı, ister istemez bekliyoruz işte Ayşeciğim öptüm kocaman

    YanıtlaSil