20 Aralık 2013 Cuma

Çocukların ne suçu var?

Benim ailem gibi yurdumda ki çoğu aile kıt kanat nasıl geçinilir iyi bilirdi.Kredi kartları yoktu,cebinde ki kadar harcar,olmazsa akrabadan konu komşudan, ay başına kadar, borç istenilirdi.

Okullar açılırken ailem kışlık kömürü erken alıp parasını takside bağlamıştı. Kömürün ilk taksidi okulların açılışına denk geldi diye babam çok sinirliydi, "bu ayı nasıl çıkaracağız" diye annemle hesap kitap yapıyorlardı.Kömürün ilk taksidinin başladığı o ay ben de ortaokul 1 e başlayacaktım.
Ortaokulum çok tanınmış bir okul,kayıt için babam çok uğraşmış ikametgahımızı bile değiştirmişti.
Beden dersi öğretmeni alınacaklar listesine spor ayakkabısı ve eşofman yazdırmıştı. 12 yaşındaydım ama o güne kadar ne eşofman ne de spor ayakkabım olmuştu.Babama,anneme böyle büyük bir yükü
yükleyemezdim,bugüne kadar hiç alınamamış bu eşofman ile spor ayakkabısı mutlak çok paraydı.
Annem,üç çocuğunun önlük ve forma kumaşını Sümer Bank'tan  almış,dikmiş.O sene defter kitap kaplamak için babam bir poşet dolusu üstü plastik kağıt parçaları getirdi.İşyerine gelen kargoların
poşetiymiş,evrakların içine konulduğu sonra da çöpe atılan poşetlermiş.Babam kendine gelen evrak poşetlerini çok hırpalamadan açmaya çalışmış,çöpe atmamış biriktirmiş.Kitabımızı defterimizi işte bu poşetlerle kaplamıştık.Fen öğretmenim defter kabımı beğenmiş,"nerden aldıysanız ben de istiyorum"
diye  ricasını eve ilettiğim de,babam,bütün defter kitap kaplarımızı söküp tekrar poşete koyup iş yerine çöp tenekesine attığını,o sene, biz üç kardeş, kitap defterimizi gazete kağıdı ile neden kaplamak zorunda kaldık diye üzüldüğümüzü hiç unutamıyorum.

Üzerimde öyle bir ağırlıktı ki bu eşofman ile spor ayakkabısı,ne yapacağımı nasıl kurtulacağımı bilemiyordum. Her beden dersinden eksi alıyordum,uyduracağım bahanelerin sonuna gelmiştim.
Okulumuz çok köklü bir okul olduğundan hali vakti yerinde çoğu ailenin.Beden dersi geldiğinde
yepyeni eşofmanlar ve spor ayakkabıları ile arkadaşlarım koşuyor,ben kenarda oturarak onları izliyorum.Niye ben koşamıyorum diye üzülmüyorum,ne zamana kadar bu durumu sürdürebileceğim diye düşüncelere dalıyorum.Hayatımda hiç kıyafet satılan bir yere gidememiştim.Almanya'da işçi olan dayım vardı,bavul ile kıyafet getirirdi köye, Almanların kapı önlerine koyduğu yada ikinci el sattıkları bir yerden alınmış kıyafetler.Bizim aile ve bütün kuzenler hiç kıyafete para vermeden her sene gelen bir bavul içinden üzerimize olanları seçip giyerek
giyinme işimizi hallediyorduk.O bavulun içinden ne spor ayakkabısı ne de eşofman çıkmıştı ama
dayıma fabrika kumaş veriyordu,o kumaşlardan bizlere de ayırıyordu.Annem sandığında saklıyordu
kumaşları,sandığı açtım içinde eşofmana uygun kumaş aradım.Hiç yoktan eşofmanı anımsatsa yeterdi.
Annem ile bir gecede eşofman diktik,annem terzi değildi.O gece annem bana "eşofman neye benziyor" diye sık sık sorular sordu,ben bütün arkadaşlarımın eşofmanlarını aklıma getirerek annemin hayal edip kesip dikeceği bir şeyi anlatmaya çalıştım.Ertesi sabah beden dersinde eşofman diye giydiğim şeyi gören öğretmen spor ayakkabın niye yok diye beni hiç sorgulamadı,eksi de vermedi...
Çocukların üzerine taşıyamayacakları ağır yük yüklemeyin.Yokluğu,çocukların sırtına yüklemek
her halde dünyanın en acı şeyi...Parasızlık ,geçim derdi onların suçuymuş gibi...

15 yorum:

  1. Elbette şimdi de var böyle yokluk çekenler.. Ama bizim çocukluğumuzda daha mı çoktu ne ? Bu tür olaylar insanın içinde bir yara olarak kalıyor ne yazık ki...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazmaya değer bir anım olduğu için seviyorum ama hala spor ayakkabısı gördüğümde içimde garip bir kıpırdanış hissederim:)

      Sil
  2. ince bir sızı geçti yüreğimden

    YanıtlaSil
  3. insanın içini acıtan bir yazı, biz bu yüzden çocuklarımız eksik kalmasın diye onların her istediğini yapıp birer canavar yaratıyoruz galiba,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet haklısınız,umarım düşündüğümüz gibi olmazlar..

      Sil
  4. Bu yaşadığın senin küçücükken bile ne kadar olgun olduğunu gösterir. Günümüz çocuklarının çoğu hemen anne ve babasını sorgular ve suçlar.Sen onların ve kendinin onurunu korumak adına bir mücadele vermişsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Annem hep çocuk gibi olduğumu söyler durur,kardeşlerimi örnek almamı bile söylediği çok olmuştur:)

      Sil
  5. bende de var bu hikayeden,bir esofman bir de ilkokul mezuniyeti icin..cok yazasim geldi seninkini okuyunca...aynisini cocuklarin yasamasin diye ugrasiyorum.ayse bugun sabah icimden sana mektup yazdim,dedimki acaba ilkokulda vekil ogretmenlik yapabilir misin dedim?o cocuklarin basini sen oksayabilir misin diye geldi aklima

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hülyacığım,okuyabileceğim biçimde yaz ,ihtiyacım var...

      Sil
  6. Önceden olsa belki bu kadar derinden yaralamazdı bu yazı.. Lohusalıktan mı? Mememde uyuyan 4 aylık minikten mi? Gözlerim doldu..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Miniğinizle mutlu,bol geçimli,sıkıntısız günleriniz çok olsun:)

      Sil
  7. icimi acitti gercekten ve de haklisin galiba,cocuklara bu agir yükü yasatmaya hakkimiz yok sanirim...

    YanıtlaSil
  8. Yine yine çok güzel, tüm bunları yaşamış olmak mı bu kadar güzel yazdırıyor, yoksa zaten yazacak olduğun için mi bu yaşanmışlıklar beyine kazınmış oluyor...????

    YanıtlaSil
  9. Yazdıklarınızda bir an kendimi buldum ve ortaokul yılları beden derslerini anımsadım desem.. Hep beden dersi öncesi kalp çarpıntısı, iç sıkışması.. Yokluğun utancıyla arkadaşların içinde tahkir edilmenin kederi.. Evden ayrı, öğretmenden ayrı işitilen azarlar.. Emanet alınmış 2 numara küçük spor ayakkabılarının üzerinde 40 yaşındaki eniştenin eskimiş, kocaman eşofmanları. .Acaba bir nostalji mi yoksa hatırladıkça kedere boğan karanlık puslu günler mi? Hala içimden atamadığım, hatırladığımda boğazıma atılmış düğümler.. Niçin halden anlamazdı o beden öğretmenleri, halbuki o yıllarda hiç de bu kadar bolluk değildi giyim eşyaları.13 yaşında bir kız çocuğunun üzerinde yaşlıca bir erkeğin eskittiği belli olan eşofmanları gördüğü halde niçin ısrarla eşofman takım giymemizi isterdi? Beden dersleri ve eşfman-spor ayakkabı ikilisi içimde bir yaradır.Hiç kapanmayacak..

    YanıtlaSil