16 Mayıs 2013 Perşembe

Kabak Çiçeği Dolması



Biz ortakaradenizin tipik bir köylüsüyüz.Bahçe sebzelerini ya kavururuz ya da sulu yemeğini yaparız,daha çok her sebzenin kavurmasını yaparız ve bunu kahvaltı da yeriz.Köyde ki bahçemizi geçen sene satın almıştık ve gerekli inşaat çalışmaları sırasında işçilere değişik lezzetler tattırmak istedim..
Hergün domates kavurmasına yumurta kırıp ekmek bandırmaktan sıkılmışlardır dedim...
Önce kabak çiçeği dolması,sonra ki gün kiraz yaprağından dolma  diye devam edecektim...
Buralarda hiç kimse kabak çiçeği dolması yememişti ,adını bile duymamışlardı...
İlk kez deneyecektim.Sabah güneş doğmadan kalktım kabak çiçeklerini topladım,topladıklarımı soğuk su dolu bir leğene koydum.İçlerini bildiğimiz dolma içi gibi doldurdum,kabak çiçeği buram buram kokuyordu...

İnşaatın içinde her yer toz duman taş toprak iken bir piknik tüp üzerinde pişirdim...
Tabaklara boşaltıp tepsiyle işçilerin önüne koyduğumda da buram buram kabak çiçeği kokuyordu...
Neden bilemiyorum ama kabak çiçeği dolmamı hiç kimse yemedi ,ben annemden 360 derecelik bir çimdik yedim...Bunca yorgunlumun üzerine beni 5 kilometrelik köy bakkalına yolladılar,domates kavurmasına kırmak için yumurta almaya...

Köyümüzün bakkal camı
Bu da bakkalımızın içi..Karşı duvarda plastik bidonların altı komple kara lastik ( ayakkabı)..
Yumurtalar genelde bozuk çıkıyor,herkesin bahçesinde tavuğu horozu var hiç kimse yumurta almıyor bakkaldan...
Yumurtalar elimde kös kös geri dönerken neden yeni tatlara bu kadar ön yargılıyız diye düşündüm...
Hep aynı şeylerde ısrarcı olmak neden?
Ben ümitliyim, bu sene yeni tatlar ile dolu bir yaz olacak...
Çünkü bu sene hiç kaçırmadan BBC de Rick Stein Dünya Mutfağı ile Nigel Slater'in Basit Yemekler adlı programlarını izledim...Portakallı kuru fasulyeden,şalgam tatlısına,zencefilli,kişnişli,zerdeçallı balıklı tartlara kadar her şeyi not ettim...Annemin çimdiğini aklıma getirmeden hayal kuruyorum...

41 yorum:

  1. Sana inanmıyorum. Onca orgunluktan sonra hem çimdik ye, hem de bakkala kadar yürü.. Olacak iş mi? Bir taraftan gülerek okudum, bir taraftan da bugün benzeri bir olay yaşadığım için de şaşırdım. Ev temizliğinde bana yardımcı olan kadın yemek ayırtedermiş meğer. Herkesin yapamadığı harika bir bamya yapmıştım. Nohutlu ve nane-sarımsak soslu. Kadıncağız bamya yiyemezmiş.Sofradan aç kalkmasın diye tabağımdaki yemeğin soğumasını umursamadan ona tost yapmak zorunda kaldım. Aslında ben de alıştığım tatlar dışında yeni bir şey denemek istemeyenlerdenim. Değil yeni baharatlar,körinin kokusuna bile dayanamadığımı hele ızgara dışında balık yemeklerini uzaktan bile görmek istemediğimi itiraf ediyorum. Herşeye rağmen eğer başka alternatifim yoksa, sevmesem bile önüme konan yemeği şükrederek yerim. Dünyada milyonlarca insan açken nimete burun kıvırmamalı insan. Öyle değil mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gülsüm ablacığım,evet evet bende onu anlamadım,bir tanesinin tadına bile bakmadılar,koca tencereyi tek başıma bitireyim diye zorladım ve şimdi kabak çiçeğini bile görmek istemiyorum içim bulanıyor...yani nimet gözüyle baksalardı keşke...

      Sil
    2. Gülsüm ablacığım,o kadar acıkmış oldukları halde bir tane bile yememeleri,beni çok düşündürdü..tencerenin hepsini bir başıma bitirmeye kalkışınca içim kalktı,hala kabak çiçeği görünce içim kalkıyor...bari nimet gözüyle baksalardı

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. Kolum da ki Çimdikli yerimden de öper misin,kabak çiçeği gördükçe çimdik acısı hissediyorum:)

      Sil
  3. çok güzel görünüyorlar ellerine sağlık :) çiğdem

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çiğdem teşekkür ederim,bir daha hiç yapılmayacak listesine girse de:)

      Sil
  4. Son paragraftakiler hiç cazip gelmedi sanıyorum hiç açık değilim bende yeni tatlara, ama kabak çiçekleri ve sonrasındaki dolma fotografı içimi açtı sabah sabah..çok severim egeli bir arkadaşımda yemiştim bende ilk!
    Köy bakkalının fotografları da beni aldı götürdü 80 li yıllara çocukluğuma dedemin köydeki bakkalına.Dedem inanılmaz şişmandı yani o kadar şişmandı ki anneannem de bir o kadar zayıf, ikisi birlikte ı ve o harfleri gibi duruyorlardı:)tabii bu kadar şişman olunca dedem gelenlere oturduğu yerden satış yapıyordu ve her daim çekmecesinde tuttuğu ve arada bir iki ağzına şeker gibi attığı sucukları geldi gözümün önüne:))canım dedem nur içinde yat!
    Bir de söylemeden geçemiycem,ilk farkettiğimde çok şaşırmıştım çocuk gözüyle; bakkalın her tarafına minik aynalar yerleştirmişti gizli görünmeyen yerlerde, yerinden kalkamadığı için gelen gidenin kontrolunu bu şekilde yapıyordu..
    Ayse'cim cok ozelsin, her yazın beni alıp götürüyor...
    Hep yaz sen
    Sevgiler,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dedenle,anneanneni öyle güzel anlatmışsın ki gözümün önündeymiş görüverdim...nur içinde yatsın...gizli aynalara çok güldüm...bu bakkal 80 değil sanki 30 ların bakkalı çoğu şeye bakarak,kara lastik derdik ve erkekler çok giyerdi bu lastik ayakkabıyı,kadınların ki beyaz,erkek çocukların mavi ,kız çocukalrının ki ise pembe olurdu hala satıyor...hala şekerleri eski gazeteden külahlara sarıp veriyor...teşekkür ederim..

      Sil
    2. Evet evet gercekten de o ayakkabılar o pencerenin icine yerleştirdiği kibritler de dahil çook tanıdık..ama ne yazık ki ben artık köye gittiğimde bunlardan hiçbir eser kalmadığını görüyorum...köydekiler yumurtayı peyniri hatta yoğurdu bile bakkaldan alıyorlar maalesef..ne kadar amabalajlı ürün varsa o kadar iyi onlar için:(
      Sevgiler, Tülay

      Sil
    3. Ha haa dede gizli kamerayı yıllar önce uygulamış kaydedemesede. Ayşe sen de çok tatlısın. Ben Lütfiye hanımı merak ediyorum :)))ümran

      Sil
    4. Bizim köyün bakkalı çok eskilerde kaldı ama köyümüz çağı çok iyi takip ediyor:)teşekkür ederim sevgilerle...

      Sil
  5. ben de kabak çiçeği dolmasını ilk muğla' da tattım. bence onlarınki daha önce yememelerinden, nasıl yeneceğini bilmediklerinden kaynaklanmış. sanırım ben de aynı şekilde yapabilirdim :) kuru fasulyeyi versen bak nasıl yerlerdi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben çok darılırdım bak o zaman:) belki zorla da yedirebilirim sana:) portakallı kurufaulye:)

      Sil
  6. hımmm bayılırım kabak çiçeği dolmasına olsada yesek, bir gün bizlere yaparmısın, çok meşakatlidir aslında o yemeği yapmak, ben daha çok yeme kısmıyla ilgileniyorum, yeni tatlara bakmayı çok severim, değişik baharatlar, yeni yemekler beni hep cezbeder, senin yukarıda saydıklarından beraber yapalım olur mu... bazı şeyler hiç unutulmaz çimdik acısıda onlarda biri olmuş sanırım, köyünüzün bakkalınıza bakmaya doyamadım, birden eskilere kendi köyümüzdeki bakkala gittim, teşekkürler yine çok güzel bir yazıydı.Elif

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Malesef sevgili elif şimdi midem bulana bulana adını yazıyorum bu kabak çiçeğinin,ilk defa da bir tencereyi yemek zorunda kalmam midemi ayağa kaldırdı..çiğ köfte yapayım:)

      Sil
  7. Kabak cicegi dolmasini ne kadar cok severim. Yillar oldu yemeyeli. Onlar ne kacirdiklarinin farkinda degiller. Bazilari bulur ama kiymetini bilemez, bazilari bilir ama bulamaz. Neziha

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Neziha,çok doğru , yine de onlara hak veriyorum,miss gibi domates kavurmasının üzerine yumurta kırıp taze köy ekmeğini batıra batıra yemek varken "kabak çiçeğine dolmada "ne lüzumsuz bir şey:)

      Sil
  8. Ne çok güldüm. Biraz da çektiğin zahmete üzüldüm. Ben doğu karadenizliyim. 27 yılım oralarda geçti. Köy bakkalları da çok tanıdık geldi. Biz fındık ganzilislerimizi hep o köy bakkallarına satardık:) Bazı uyanık çocuklar fındık çuvallarından avuç avuç çalar, ganzilis diye satardı. Ben hiç o kadar uyanık olamadım hayatım boyunca.

    İlk kez duyanlar için;
    **Ganzilis: Fındık toplama işi bittikten sonra, yerlere dökülenlerin toplanması işi. Genelde de çocukların yaptığı iş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğukaradeniz ile farklılarımızda çoktur,herkes hemencecik karadenizli diye aynı kefeye koysa da bakın ben ganzilisi ilk kez duydum,kardeşim doğukaradenizde savcılık yapmıştı o zamanlar lojmanda kalırken orta karadeniz ile doğukaradeniz arasında uçurum gibi farklılar olduğunu keşfettim...biz dümdüz bafra ovasındayız ama şalpazarında 1 metrekare düz yer bulmak mümkün değildi..

      Sil
    2. Akşam Tv'de yemek-gezi programı vardı. Adam her gittiği yerde (Alaçatı) kabak çiçeği dolması ikram ettiler. Hep seni andım bu akşam içimden, sessizce gülümsedim:))Kocam dayanamadı neye gülüyosun ki dedi:))

      Sil
  9. evlenmeden önce yemek yapmayı bilmeyen ben, evlenince her gün gündüz yemek programlarını izliyor akşamına eşime 4-5 çeşit yemek yapıyordum. ne zeytinyağlılar ne kalbura bastılar yaptım hepsine burun kıvırdı. çok sonra anladım ki onların 2-3 çeşit çorbası var. yemekte onu yapınca salata bile gereksiz, doyuyor kendisi. diyeceğim o ki bazı inşalara alıştığı tad dışında bir şey yedirmek imkansız. mesela eşime kabak çiçeği dolması yapsam tadına bile bakmaz. gel gör ki ben farklı lezzetleri keşfetmeyi çok severim. uğraşmamak lazım :))
    dipnot: bir önceki yazınızda haddim olmayarak kırıcı olduğumu hissettiğim için çok üzüldüm. ben yazılarınızdan çok şey öğreniyorum kendimi ve etrafımdaki insanları keşfediyorum. bence hislerinizi gizlemeden hep yazın gerekmesin ama gerekirse hep "hüzün" yazın. yazınca dağılsın "hüzün" :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Meral,ne güzel yazmışsın,beni güldürdün...2-3 çeşit çorba,ne zahmet çekiyorsun:))Asıl ben üzülüyorum,o saçma yazıları size okuttuğum için ,ben her yorumuzu içten samimi buluyorum,kırılmak aklıma bile gelmiyor,yeter ki ben kırıcı olmayayım...tekrar teşekkür ederim,iyi ki varsınız..

      Sil
  10. 3 gün oldu sizin bloğunuzu keşfedeli,işimden kalan vaktinde sizin hemen hemen bütün yazılarınızı bıkmadan okudum,bazen tebessümle,bazen hüzünle...çok yakın,çok samimi yazılarınız ve ben de okurken kıskandım doğrusu böyle güzel ifade edebilmek,yazıya dökebilmek...belki bende birgün yazabilirim diye takip edeceğim sizi. sevgiyle kal
    Ayşe

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Ayşe;teşekkür ederim yüreklendirici yorumun için...
      Ben henüz yazamıyorum,o kadar çok hatalarım var ki,imla,anlatım bozuklukları vs, vs...en güzel yazı senin yazdığın olacaktır yeter ki iste...sevgilerle..

      Sil
  11. bayilirim kabak cicegi dolmasina

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hiç yaptın mı? o koku içimi kaldırıyor,buram buram çiçek kokusu:((

      Sil
    2. almanyada bulmak zor.ama türkiyede her izinde annem kapidan gecen cicekci amcadan alir.biz doldururuz o pisirir.ben cok severim

      Sil
  12. Ayşem, ben bayılırım kabak çiçeği dolmasına, keşke bana gelseydi o yenmeyen bir tencere dolusu dolma.
    Yeni tatlara her daim açığımdır ben ama yine de portakallı kurufasulye gibi fantastiğe kaçan hayaller kurma istersen sen :)
    Şaka bir yana, özlemişim, affet okuyamıyorum her daim..

    YanıtlaSil
  13. eşek ne anlar hoşaftan derler bizim oralarda da:)))) Önüne gelen nimete saygısızlık etmişler bence, şımarıklık... Nilgün

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Estağfirullah aklıma hiç bu anlamda bir şey gelmedi,yanlışı ben yaptım,o kadar çalışmış yorulmuş insanların böyle bir şey önlerine koyduğum için eşeklik bende..

      Sil
  14. Çok şey kaçırdıkları kesin, yaptıklarını bol bol yeseydin artık, merak ettim annen yedi mi dolmayı?:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anneciğim azıcık tattı sağolsun:)

      Sil
  15. Ya süpper bir yazı olmuş. Gönlünüze sağlık.Farklı olmaya içinizden geldiği gibi davranmaya devam elbet kazanan siz olacaksınız.Ben kalbin gücünü çok önemseyenlerdenim.Kalbinizi yanınıza aldıysanız korkmayın.Sevgiler.

    YanıtlaSil
  16. bu arada benimde kızım için yazdığım bir bloğum var sizi takip ediyorum . http://sevvalimbuyuyor.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  17. ya ayse sen gene yi dayanmissin,ben oturup kesin aglardim,birsey de diyemezdim,o kadar emek,bende eger yaptigim birsey yenmediyse cok üzülüyorum,neyseki o günler cok eskide kaldi ama bazen yeni seyler denedigimde olmuyor degil hani!

    Cook merak ettigim bu kabak cicegi dolmasi yine karsima cikti,burda nerden bulunurki bilmiyorum,bizim oralarda da yapilmazdi,ama birgün yemek kismet olsun,sana degil artik bana olsun da bakayim nasil bir tad!

    Yazdiklarini hep okuyorum,hic unutma bunu ,sevgiler sana canim,hatiralari hatirlayabilmek ne güzel,ben cok az sey hatirlayanlardanim...

    YanıtlaSil
  18. o işçilerin yerinde olmayı çok istedim :( mis kokulu kabak çiçeği dolmasını yemek için yapmıcağım yoktur Ayşeee naptın murdar oldular yazıkk yaa...Allah iyiliğini versin emi Sevgiler Zeynep

    YanıtlaSil
  19. kabak çiçeği dolmasını yememek mi? nasıl yaa... :)))

    bir egeli asla geri çevirmezdi. anlaşılan yanlış yer, yanlış zamandı kabak çiçekleri için :p

    YanıtlaSil
  20. Ben dolmanin tadini cok merak ettim. Bi de bi cimdik 360 derece eklenerek bu kadar mi hissettirilir. Hep yaz Aysecim. :-) Gulay

    YanıtlaSil
  21. Çok güldüm. İçimden gelenleri apaçık yazacağım ama kırılmazsın umarım;
    8 yıldır orta karadenizdeyim, böyle bir hareketin yapılmayacağını çoktan öğrendim. Sen ki bu toprakların kızı nasıl göremedin kabak çiçeklerinin bu akıbetini. Kabak çiçeklerini önce "az" haşlayıp sonra soğan ve salçayla kavursaydın, adına da "kabak çiçeği KAVURMASI" deseydin tencereyi bile yalarlardı :):):)
    Tamam tamam biraz abarttım, ama bu kadar gülünecek bir hikayenin altına da böyle karikatürize bir yorum yakışır.
    Ama hata, büyük hata! Karadenizli işçilere ege yemeğinin en hasını ikram etmek büyük hata:)

    YanıtlaSil
  22. Veee gözümden kaçmadı ilk fotoğraftaki "yastağaç". Çok güzel görünüyor ama kıskanmıyorum çünkü artık benim de var bir tane.
    Evet evet ben de yastağacıma özel bir yazı yazmalıyım.
    Annenin ki kestane ağacından mı?
    Bak ne kadar da işin kurdu olmuşum:):):) Hemmencik anladım. (Kestane değilse küçük harlarle yaz, bozma beni!)

    YanıtlaSil