6 Şubat 2013 Çarşamba

Hermann Hesse-Siddhartha

Çok kısa sürmüş Ankara tatilimizde Hermann Hesse ile tanıştım.Ankara'da, henüz baba evinden ayrılmamış kardeşimin büyük bir kütüphanesi var.Bu kütüphaneyi çok kıskanırım,hepsi,tüm kitabların hepsi benim olsun isterim.Bir kaç kere yarım kaldı bahanesi ile bavuluma attığım kitablara ses çıkarmayan kardeşim bu sefer
çok tedbirli idi."Burada oku,evine götüremezsin"dedi.Hatta kütüphanesinin kitablarını yine kaçırıyor muyum  diye bavulumu aramakla tehdit etti...Ahh ne çok okunacak kitab vardı...
İlk günümün sabahında ,Siddhartha,Tutunamayanlar ve Yaşar Kemal'in Demirciler Çarşısı Cinayeti'ne başlayıverdim.Bunları okuyup sonrada Veba,Dorian Gray'in Portresi ..diye devam edecektim.
Öyle aç,öyle hayvani bir hırsla saldırdım ki ,Tutunamayanlar'ın tuğlaya benzer cüssesi birkaç parçada yenilecek pasta gibi göründü..Ama ,Hermann Hesse'nin kitabını bitirdiğim gün dönüş yolu için hazırlanıyordum...

Dönüş yolunda "Siddhartha'dan "aklımda kalanlar ise;

"Bir hedef bulunuyordu Siddhartha'nın önünde,tek bir hedef :Arınmış olmak,susamalardan arınmış,istemelerden arınmış,düşlerden,sevinçlerden,acılardan arınmış.Ölerek kendinden kurtulmak ,ben olmaktan çıkmak,boşalmış bir yürekle dinginliğe kavuşmak ,benliksiz düşünmelerle mucizelere kapıları açmak,işte buydu onun hedefi."Ben" tümüyle saf dışı bırakılıp öldürüldü mü,gönüldeki tüm tutku ve dürtülerin sesleri kısıldı mı ,işte o zaman gözlerini açacaktı..."

"Bakışları buz gibi soğudu kadınlarla karşılaştıkça,şık giyimli insanlarla dolu bir kentten geçerken ağzı küçümseme ile büzüldü.Tacirlerin ticaretle uğraştığı ,prenslerin avlanmaya gittiğini,yaslıların ağlayıp sızlayarak ölülerinin yasını tuttuğunu, fahişelerin gelip geçenlere kendilerini peşkeş çektiğini,hekimlerin hasta tedavisi ile uğraştığını,rahiplerin ekin ekilecek günü saptatığını,annelerin çocuklarını emzirdiğini gördü,ama bütün bunlar gözlerinin bakışına değmeyecek şeylerdi,hepsi yalan söylüyordu hepsi pis pis kokukuyor yalan dolan kokuyor,hepsi soyluluk, mutluluk ve güzellik bağışlayan şeylermiş gibi sahte bir izlenim uyandırmaya çalışıyordu,ama her şey gerçekte çürüyüp kokuşmaydı yanlızca .Dünyanın acı bir tadı vardı .Eziyetti yaşamak."

"Hikmetini ve içyüzünü öğrenmek istediğim şey ,Ben'di.Kurtulmak ,alt etmek istediğim şey,Ben'di.Oysa dünyada kendim kadar az bildiğim başka hiçbir şey yok!"Ararken kendi kendimden oldum,kendimden korkuyor kendimden kaçıyordum!"
"Oh der gibi derin bir nefes alarak düşündü:Kendimin elimden kayıp gitmesine izin vermeyeceğim!Bundan böyle dünya ıstırabıyla başlamayacağım ,yaşamaya,düşünmeye.Kendi kendime öğretmenlik yapacak,kendi kendimin öğrencisi olacak ,kendimi tanımaya çalışacağım."

"Dünyayı ilk kez görüyormuş gibi çevresine bakmaya bakındı.Güzeldi dünya ,renkliydi."

"Hızlı hızlı yürüyen Sidharta,"Ne sağır,ne körmüşüm"diye iç geçirdi içinden."Anlamını çıkarmak istediği bir yazıyı okuyan biri ,işaretleri ve harfleri küçümsemez,inceler ve sever onları .Oysa dünya kitabını ve kendi varlığımın kitabını okumak isteyen ben ne yaptım,işaretleri ve harfleri hor gördüm..."

En son bir cümle kaldı aklımda ki ,dayanamadım attım kitabı bavuluma.Kaçırılmaya değer  cümlelerle dolu idi kitap...

"Bir kimse arıyorsa,gözü aradığı şeyden başkasını görmez çokluk,bir türlü bulmayı beceremez,dışarıdan hiçbir şeyi alıp kendi içine aktaramaz ,çünkü bir amacı vardır,çünkü bu amacın büyüsüne kapılmıştır.Aramak,bir amacı olmak demektir.Bulmaksa özgür olmak,dışa açık bulunmak,hiçbir amacı olmamak.Amacın peşinde koşmaktan gözünün önündeki şeyleri göremezsin."

5 yorum:

  1. Sidarta beni o kadar çok etkiledi ki, uzun yıllar internette kullanıcı adım Sidarta idi. Hatta mail adresim bile... :)

    YanıtlaSil
  2. Bende hesse ile universte son senede tanismistim.isvicreye gidicektim birde,okul bitince.heesenin memleketine.sonra isvicreye gidemedim,o yuzden aramiza sogukluk girdi.
    peyami safa daa oku,ayse.bence cok seversin.

    YanıtlaSil
  3. Gerçeğin(şimdi bu kelimeyi çevirisen hem reality hem hakikat olabilir ki bunlar aynı manada değil!), hakikatin,Hakk'ın yolu bir demek ki! Görmek, anlamak isteyene.

    YanıtlaSil
  4. Hesse' nin baska kitaplari da var (Turkceye de cevrilmis olan) eminim onlari da seversin, Steppenwolf, Narciuss und Golmund, Rosshalde, Demian,Gertrud hepsini tavsiye ederim. Bir de o kerpic kalinliginda -Turkcesi Boncuk Oyunu- olan kitabi vardi,digerlerine gore okumasi zahmetliydi ama o da damagimda iyi bir yer birakmis.
    Hesse butun yazdiklari istahla okunacak bir yazar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Brownian;tavsiye ettiğin kitapları bugün kadıköyde aradım...hepsini okuyacağım...bukadar geç okumaya başladığım için de üzüldüm.tavsiyen için,yorumun için çok teşekkür ederim...sevgilerle...

      Sil