18 Eylül 2012 Salı

Elma Sirkesi Yapımı

Penceremden elma ağacı görünüyor,elmalarını taşıyamamış dalları kırılmış.
Kırık dalın elmalarını topladım,hepsi yenip bitecek gibi değildi. Annemle bu elmalarla ne yaparız beyin fırtınası yaptık.Elma reçeli,elma hoşafı,elma marmelatı...
Sirke yapmak aklıma geldi,annem hiç yapmamış ama çocukluğunda ninesi yaparmış.
Annem önce ninesini hatırladı nasıl biri olduğunu eski izlenmiş bir filmi anımsar gibi anlattı.
Eski bir filmin kahramanı annnemin ninesi, okumuş kültürlü sayılıp sevilen bir kadın.Elmalarının ağırlığını çekememiş dalları kopmuş bu elma ağacı annemin ninesini canlandırdı şimdi bizimle , bana nasıl elmadan
sirke yapılırı anlatıyor.
Bir leğende elmaları taş ile parçala...

Elma ne kadar parçalanır ezilirse o kadar iyi olur.

Leğenin içine dağılan parçaları ve elmanın suyunu bidona doldur.

Bizim zamanımızda plastik bidon icat edilmemişti, kocaman cam ve toprak küpümüz vardı onların içine doldururduk.
Sonrası sabır....Sabırla sirke olmasını bekleyeceksin...
Annemin hafızasında sadece parçalanmış elmarı küpe doldurup güneşte 10-15 gün çürümenin hızlanması
sonra bodrum katta olana kadar bekletilmesi vardı.Annemin hatırladıklarıyla yaptığım sirke koyu renkli asitsizdi.
Bir gün ziyaretimize gelen dedeme "senin annenin tarifiyle yaptığım sirke"diye sirkemi tattırdım.Beğenmedi.
Annemin yanlış hatırladığını içine parçalanmış üzümde atılıp güneşsiz ortamda bekletmem gerektiğini tembihledi.Hiç gocunmadım çünkü elmada vakitte çoktu...Ama annem , ninesine ait hatıralarındaki yanılmayı ninesine yaptığı bir saygısızlık gibi kabullenmek istemedi,hafızasına güvenip anlattıklarının arkasında durdu.
Dedemin tarifi ile yaptığım sirke ,renksiz asitli idi ve daha çok beklemesi gerekirken dayanamayıp babama tattırdım.Babam koklayıp bir yudum içip "çok kaliteli şarap" dedi...

İlk kez teknolojiyi aradım şimdi internet olsaydı elma sirkesi nasıl yapılır yazsaydım,elma bol olsada vakittimi boşa harcamazdım diye vahlanıp durdum.Sonra internet olsaydı anneme dedeme sormazdım annemin ninesi
100 yıl öncesinden bana elma sirkesi nasıl yapılırı anlatamazdı diye vahlamamı kestim.
Bu defa köyde önüme çıkana elma sirkesi tarifini sordum kimse yapmamış ama eskiden şöyle yaparlarmış
diye bir dolu formül duydum.
Ayrı ayrı formüllü hikayeli onlarca elma sirkesi küpüm oldu....
(Elma sirkesi yaparken yanımda beni izleyen bir kedicik)

1 yorum:

  1. Ben de merak ettim yazının üstüne ve araştırdım internetten hemen, plastik kullanmayın diyor öncelikle, su konuyormuş üstüne ve bir kaşık da bal beraberinde, karanlıkta beklemeli diyor dedenin dediği gibi ve iki ay kadar yazıyor beklemesi gereken süreyi. Yazdım çünkü bir dahaki sefere tekrar denersin Ayşem belki.

    Ne güzel pencerenin manzarası, insan inanamıyor gerçekliğine.

    YanıtlaSil